Pa de Sant Oleguer
El pa de Sant Oleguer

image-2db28870792fa4947fc2fbab1dd64481

Què és? Com funciona?

Alguns dels visitants del Santuari Arxidiocesà de Santa Maria de Montserrat de la Parròquia de Pedralbes (Santa Maria Reina) queden sorpresos, quan venen, en ocasió de la celebració dels baptismes, dels matrimonis, dels oficis exequials, de les primeres comunions, al despatx parroquial, o assisteixen a alguna de les iniciatives culturals de la casa, de veure tota una corrua de gent necessitada que espera que siguin les sis de la tarda per a entrar, pel Moneders, a menjar. Si els espien, veuen que entren, s’acomoden en taules de quatre, y, després d’un minut de silenci per a que cada ú pregui, d’acord amb les seves creences, per la protecció de Déu i per la pau del món, se’ls hi serveixen dos plats de menjar degudament cuinats, els postres i un cafè amb llet i galetes.

I tot això, des de 1997, cada dia, excepte els diumenges.

image-b67d29742e09b5b7c584ca02267de726

Què és aquesta iniciativa? Com funciona?

Breument us ho expliquem.

Què és

1. El “Pa de Sant Oleguer”, no és una iniciativa de cap institució religiosa particular. És una obra de l’Església institucional. És a dir, darrera no hi ha cap ONG catòlica, ni cap congregació, ordre religiosa, institut secular, ni cap altre tipus d’organització canònica.
  2. És una iniciativa d’un òrgan de l’Església Diocesana de Barcelona: la nostra Parròquia.
  3. Sant Oleguer és un bisbe barceloní del segle XII, canonitzat.
  4. Cada dia, a les 18 h., es serveix un àpat  als necessitats.
  5. El servei començà, el 1er d’octubre de 1997, a casa del Sr. Rector. El dia 6 de març de 1998, festa de Sant Oleguer, es beneïren i s’inauguraren les primeres instal·lacions.
  6. Fa uns anys l’antic edifici del menjador es va cremar i es va construir l’actual.

Com ha sorgit

1. El “Pa de Sant Oleguer” nasqué per una iniciativa del Sr. Rector, que comunicà, a un grup de col·laboradors de la Parròquia, el 8 de setembre de 1997: desitjava donar de menjar cada dia als necessitats.
  2. Rebut l’acord d’ells i la promesa de col·laboració en l’obra, el Sr. Rector, l’anuncià, a la fi de la Missa de Rèquiem que la Parròquia celebrà, en memòria de la Mare Teresa de Calcuta, el 9 de setembre de 1997.
  3. El Sr. Rector explicà clarament, en les seves paraules, després de l’Eucaristia, que la iniciativa seria de la Parròquia com a tal, es a dir, de l’Església institucional.

Com funciona

1. Qualsevol persona que hi vulgui col·laborar, no necessita realitzar cap altre formalitat, ni inscriure’s enlloc: s’ha de presentar als responsables. Ho pot fer qualsevol dia, de dilluns a divendres, a partir de les 17,00 h.
  2. La responsabilitat de l’obra, correspon a un grup de laics, enquadrats en l’Àrea de Solidaritat de la Parròquia de Pedralbes de Barcelona i als membres de la Comunitat de Sant Oleguer.
  3. La gestió està articulada així:

1)    Director

2)    Responsable de la cuina, del menjador del rebost

3)    Responsable de les compres

4)    Responsable del personal voluntari de servei

5)    Cap de cada ú dels sis torns

6)    Responsable de l’economia i donatius. És un membre de l’Àrea de Solidaritat de la Parròquia.

• La gestió econòmica és també responsabilitat de l’Àrea de Solidaritat, supervisada, com es fa en totes les activitats parroquials, per l’Àrea d’Economia que gestionen també els laics, tot informant regularment el Sr. Rector.
  • Tothom qui vulgui col·laborar-hi personalment és ben vingut.
  • Els donatius en espècie, es lliuraran al responsable del rebost.
  • Els donatius en metàl·lic, es lliuren al BBVA: IBAN ES17 0182 3247 2500 1200 0005. Tots reben un rebut.

- Cada dia, un grup de persones reben i atenen personalment els necessitats.
- Unes quantes persones del grup ajuda a la cuina, sota les indicacions del responsable
- El grup responsable de cada día cura del servei a les taules, sota les indicacions del responsable.
- El grup que serveix a les taules frega la vaixella i els atuells de la cuina, sota les indicacions del responsable.
- Els torns de servei els estableix el responsable del personal.
- De la conservació dels aliments en te cura el responsable de la cuina i del rebost.
- Únicament compra el responsable de les compres.
- Actualment els voluntaris són un centenar.
- Els nous voluntaris es presentaran al responsable del personal.

Com ho volem fer

1. “El pa de Sant Oleguer” no vol ser la “sopa boba” d’un convent.
  2. Els necessitats són tractats com persones i se’ls procura atendre com el mateix Crist.
  3. Els necessitats són atesos com a ‘convidats’ de la Parròquia. Han de ser sempre tractats, no pas únicament amb respecte, sinó, amb els compliments que les nostres disponibilitats permetin per a aquests convidats de Déu.
  4. Tot això no vol dir pas, que es permeti el desordre i que els convidats es puguin comportar grollerament. D’ells esperem la mateixa consideració amb que són tractats. També que respectin el barri i les cases dels veïns més pròxims.
  5. A partir de les 17,00 h. la porta del carrer Moneders s’obre. Els usuaris poden esperar, sentats, a l’interior de la parròquia.
  6. Es procura que la qualitat del menjar que s’ofereix sigui excel·lent, com si ens el féssim per a nosaltres mateixos.
  7. Mai els aliments s’han de fer malbé en el nostre rebost. El que no podem emprar i te el risc de deteriorar-se, es porta ràpidament al Cotolengo i als monestirs de clausura més necessitats.

image-bce698a651591a9aedbd27cbbbaa7054

QUI VULGUI AJUDAR

PER A QUE EL MENJADOR

“EL PA DE SANT OLEGUER”